4 oktober, 2017

Met VraagApp krijgen mensen met een lichte verstandelijke beperking snel antwoord van vrijwilligers op hun dagelijkse vragen. De app is vanaf vandaag beschikbaar. Om vragen te stellen is een abonnement nodig. MEE Rotterdam Rijnmond heeft 300 abonnementen beschikbaar. VraagApp is een antwoord op het feit dat enerzijds steeds meer mensen de samenleving ingewikkeld vinden en anderzijds veel mensen op zoek zijn naar flexibel vrijwilligerswerk.

Hoe het werkt
Mensen die vaak alledaagse vragen hebben kunnen via hun cliëntondersteuner van MEE een gratis abonnement krijgen. Met het abonnement kan onbeperkt vragen gesteld worden. Vragen kunnen worden getypt of ingesproken. Een vraag wordt automatisch verzonden naar een paar vrijwilligers tegelijk. De eerste die de vraag wil beantwoorden, komt in een chatgesprek met de vragensteller. Zo krijgen vragenstellers snel antwoord op hun vraag. Middels toezicht op de gesprekken wordt de kwaliteit bewaakt. Er zijn daarnaast uitgebreide veiligheidsmaatregelen genomen.

Problemen voorkomen
VraagApp wil er voor zorgen dat mensen met een lichte verstandelijke beperking zelfstandiger kunnen leven. Frank Schalken, directeur van VraagApp: “VraagApp voorkomt dat kleine vragen grote problemen worden. Doordat vrijwilligers alledaagse vragen beantwoorden kunnen begeleiders hun beschikbare tijd benutten voor complexe vragen. Iedereen die WhatsApp gebruikt, kan ook met VraagApp overweg.”

Michiel Zeeuw is ervaringsdeskundige en werkzaam bij de belangenvereniging LFB, initiatiefnemer van VraagApp. “Veel mensen met een lichte verstandelijke beperking hebben een smartphone. Zij hebben regelmatig vragen waar zij hulp bij nodig hebben. Via VraagApp stellen ze bijvoorbeeld vragen over het huishouden, openbaar vervoer of een brief die ze niet snappen.”

Netwerk vergroten
MEE Rotterdam Rijnmond is een van de founding partners van VraagApp. Bestuurder Richard Scalzo: “VraagApp helpt ons om MEEdoen voor jongeren en volwassenen met een lichte verstandelijke beperking mogelijk te maken. Het is een instrument om het netwerk van mensen die hen kunnen helpen en steunen te vergroten en te verstevigen. In het leven van mensen met een lichte verstandelijke beperking zijn professionele hulpverleners slechts passanten. Hierdoor kunnen zij geen echte continuïteit bieden. VraagApp past binnen het plan van de toekomst dat iemand samen met zijn of haar netwerk maakt.”

Meer informatie

Sociale kaart wijst u de weg

MEE ondersteunt, in samenwerking met Isatis Care, burgers en professionals met de Sociale Kaart. De Sociale Kaart bestaat uit meer dan 60.000 organisaties rond arbeid, onderwijs, sport, wonen, welzijn en zorg. Iedereen gebruikt dagelijks deze data om informatie te vinden, mensen op weg te helpen en daarmee kosten te besparen. Meer informatie->